Recent zijn in Vlaanderen twee boeken verschenen over hoe je als leraar controversiële onderwerpen kan bespreken in de klas. Daarin is aandacht voor een filosofische invalshoek.
![](https://i0.wp.com/vefonieuw.filosofieonderwijs.be/wp-content/uploads/2022/08/blauwe-wolken.jpg?resize=132%2C132&ssl=1)
In Omgaan met controverse en polarisatie in de klas (2018) van Maarten van Alstein (Vlaams Vredesinstituut) wordt het filosofisch gesprek voorgesteld als een mogelijke methodiek.
Leerling of bekeerling: Radicalisering in de klas (2017) van Kristof Van Rossem bevat uitgewerkte lessen waarin eveneens het filosofisch gesprek wordt voorgesteld en er aandacht is voor kritisch denken.
Meer nieuws van VEFO
![Ckn](https://i0.wp.com/vefonieuw.filosofieonderwijs.be/wp-content/uploads/2021/09/ckn.jpg?w=1200&ssl=1)
CKN introduceert beroepsgroep kinderfilosofen
Het Centrum Kinderfilosofie Nederland gaat vanaf 21 september voor gecertificeerde kinderfilosofen verschillende niveaus hanteren.
Lees meer
![Kinderen Met Ballonnen Binnen](https://i0.wp.com/vefonieuw.filosofieonderwijs.be/wp-content/uploads/2021/09/Kinderen-met-ballonnen-binnen.jpg?w=1200&ssl=1)
Wereldfilosofiedag 2021: vrijwilligers gezocht!
Donderdag 18 november 2021 is het de jaarlijkse UNESCO wereldfilosofiedag. Dit jaar kunnen leerlingen in het basisonderwijs dankzij VEFO genieten van een gratis filosofieles.
Lees meer
![Intervisie](https://i0.wp.com/vefonieuw.filosofieonderwijs.be/wp-content/uploads/2021/08/Intervisie.jpg?w=1200&ssl=1)
Intervisie leraars filosofie op 9 oktober
VEFO organiseert intervisies voor leraars die het nieuwe vak filosofie geven in Humane wetenschappen of Maatschappij- en welzijnswetenschappen.
Lees meer