Sympathisanten van filosofie in het onderwijs klimmen regelmatig in de pen om een breder publiek bewust te maken van de waarde van het filosoferen met kinderen en jongeren. Op deze pagina vindt u een kleine verzameling.
Kristof Van Rossem
In dit interview in Maatschappij en Politiek (een blad voor leerkrachten maatschappijleer) legt Kristof Van Rossem uit wat de meerwaarde van het filosofisch gesprek kan zijn.
Nick de Clippel
In dit zeer korte, maar krachtige opiniestuk pleit Nick de Clippel voor filosofie in het secundair onderwijs.
Herman Lodewyckx
Herman Lodewyckx, voormalig ondervoorzitter van VEFO, richt zich in een open brief tot pas afgestudeerde filosofen met zijn pleidooi voor meer filosofieonderwijs.
Peter Visser en Willy Poppelmonde
Willy Poppelmonde en Peter Visser, respectievelijk voormalig voorzitter en coördinator van VEFO, beschrijven hoe Vlaanderen achterloopt op het vlak van filosofieonderwijs. Het goede nieuws is dat ze alles in huis heeft om die achterstand in een voorsprong om te buigen.
Emma Moormann
Filosoferen met kinderen bevordert de ontwikkeling van de rationele capaciteiten van kinderen. VEFO RvB-lid Emma Moormann betoogt in dit essay dat het daarom een geschikte bezigheid is om kinderen voor te bereiden op een kritische houding tegenover ongegronde of arbitraire autoriteit.
Griet Galle
Met dit opiniestuk levert VEFO-voorzitter Griet Galle een bijdrage aan het eindtermendebat. Ze stelt dat jongeren met filosofische vaardigheden tolerante en empathische volwassenen kunnen worden.
Eva Rousselle
In dit interview vertelt filosofe Eva Rousselle over zingeving en filosofie. “Ik geloof dat je ook een kennis kunt hebben in het handelen zelf.”
An Mortelmans
An Mortelmans legt in dit artikel uit hoe een filosofisch café werkt – en hoe het een methode is om samen te denken.
Katrien Schaubroek
De geesteswetenschappen moeten tegenwoordig vaak vechten voor hun bestaansrecht, en filosofie is daar zeker geen uitzondering op. Dit is een krachtig artikel over de waarde (niet het nut) van filosofie. Op deze website vindt u het artikel.
Charlotte Blease
‘Philosophy can teach children what Google can’t.’
Dit opiniestuk bepleit het nut van filosofie in een snel veranderende wereld. Volgens de auteur kan filosofieonderwijs ons uitrusten met de noodzakelijke vaardigheden om conventionele wijsheden in vraag te stellen en zonder angst naar de toekomst te kijken.