Filosoferen tijdens de eerste postcoronalessen

Binnenkort gaan de scholen weer open. Experten adviseren leerkrachten om ruimte te voorzien voor verbinding en reflectie. Filosoferen met leerlingen is een uitstekende manier om daarmee bezig te zijn. 

In het artikel van Cultuurkuur.be komen verschillende experten aan bod die allemaal van mening zijn dat het momenteel onverantwoord is om enkel te focussen op de gemiste leerstof. Er worden veel lestips gegeven waarin het filosoferen met kinderen en jongeren centraal staat. 

Kinder- en jeugdpsychiater Pieter Adriaenssens raadt aan: 

We krijgen ongevraagd een extra vak ‘levenslessen’. Sta stil bij de extra vaardigheden die leerlingen nu door corona ontwikkelen. ‘Welke problemen ben je tegengekomen en hoe heb je ze opgelost?’ Dat is de taak van onderwijs.

Heel wat concrete situaties zijn een mooi aanknopingspunt om te filosoferen met leerlingen. ‘Wat zou jij doen als je nog een pak mondmaskers hebt? Waarom hamsteren sommige mensen of organiseren ze een lockdown party?’ Gelukkig toont de meerderheid heel veel burgerzin. Jongeren weten te weinig over solidariteit, mensenrechten, respect, racisme of uitsluiting. Nu religie niet meer de motor is van dat soort humaan gedrag, kan deze nieuwe solidariteit dat voor een stuk vervangen.